Rabu, Ogos 22, 2007

Balik kampung Express

Lama sudah xmenghupdate blog ini..
Byakz keje skit this week..
Dgn Jualan lg..

sem lepas jual Pizza ,
Sem nie jual Dunkin ..

(^-^ !!)


InsyaAllah ptg nie sy balik kampung..
Ada hal keluarga.. a.k.a kenduri
jd nak tak nk..
sy memang kna balik..
dan memang sy nk balik pun..

hehe..

tp tue la..

bnyak keje yg ditinggalkan oleh saya
kepada org lain..

minta maaf ye..
kat group mate cyber P sy..
Sorry ye korang..

Dan juga kakak-kakak ku..
Kak Ecah dan kak Kam.. sy trpaksa balik dahulu..

minta maaf ye..


klau ikutkan masa..
memang sy tiada kelayakan utk pulang..
tp apa nak buat..
tiket sudah pun dibeli..
jd... sy akan balik kampung secara express..
sebab balik ke sini balik hari Jumaat..

:D




~ Saya dan Kak Ecah ~

Terima kasih akak...


*** Kenangan di SHAH PEKAN ***

time jamuan form five... sy syg kamu sume..


~ gambar yg sy sgt suke~


di depan anjung kasih..

kami berposing..

hehe

~ sy dan zakiah..~

` Sahabat dunia Akhirat ,InsyaAllah...~

Currently.. sy suka dgn lagu Raihan ini..

ADIK KU REMAJA.

InsyaAllah.. nanti sy postkan liriknya..

:)

. "Apabila kita kejar dunia, dunia akan lari, tetapi apabila kita kejar akhirat, dunia akan mengejar kita". Wallahu a'lam.

jumpa nanti..

p/s : kpd kak zinni... WeLCoMe.. =)

Rabu, Ogos 15, 2007

teruskan..




Iman : Assalamualaikum, bos

Diri : Waalaikumussalam wbt. Lama tak nampak awak.Awak cuti ker?

Iman : Taklah, jabatan kami rasa tuan tak memerlukan kami lagi…

Diri : Laa… Kenapa pulak awak cakap camtu? pentadbiran diri aku berterabur sekarang bila jabatan awak takde..

Iman : Takdelah, kami lihat banyak pekerja tambahan tuan ambil.VCD,SMS,TV… Jadi kami rasa terpinggir

Diri : Entahlah, waktu cuti sebulan ni saya tak pernah menggaji mereka. Tapi mereka terlalu rajin buat kerja, bekerja tanpa gaji,tapi banyak gak duit aku habis… Entah lah…

Iman : Tu sebab, kami agak rasa tuan memencilkan kami. Al Quran, Zikir, ma’thurat, solat Malam tak boleh bekerja dengan mereka..kami memang tak boleh bercampur dengan mereka..

Diri : Saya tak pernah minta awak bercuti

Iman : bagaimana kami ingin bekerja sedangkan tuan sudah punya ‘pekerja tambahan’? Saya liha mereka buat tuan gembira..

Diri : Argh, gembira apanya..Berterabur kerja kat pejabat tu!!tolonglah, bekerjalah dengan saya kembali

Iman : Kami sememangnya sudah berkhidmat dengan tuan dari tuan di dalam rahim ibu tuan lagi. Tapi, tuan kadang2 mengabaikan kami. Tuan sediakan makanan untuk bos pekerja tambahan, En Dosa, tapi kami, tuan tak sediakan makanan. Kebajikan kami tak terjaga…

Diri : Maafkan saya. kembalilah bekerja dengan saya. Saya janji kebajikan kamu semua saya jaga,En Iman.

Iman : Tuan boleh berjanji, tapi CEO kita akan memantau tuan, Dialah Allah.Tuan takkan tak takut menabur janji tapi melupakannya?

Diri : Janganlah menyalahkan saya.

Iman : Tuan perlu sedar, kami hanya bekerja di dalam syarikat yang bersih, dan amanah..Bukanlah saya nak memandang rendah pada jabatan baru En Dosa, tp kami tidak suka cara mereka bekerja. mereka meminggirkan kami

Diri : Dah awak tak melawan?

Iman : Tuan, bagaimana kami ingin menang? Kami terlalu lemah, sedikit pula tu, kebajikan kami langsung tuan tak jaga.. Sedangkan kami tidak pernah meminta gaji dari tuan. Cuma kami minta disediakan ruang yang bersih dan amanah untuk kami bekerja. Salahkah kami meminta yg sedikit?

Diri : Mereka kadang-kadang lebih menggembirakan saya…

Iman : Kalau begitu maafkan kami. Tak dapat rasanya kami bekerja untuk tuan lagi.Tuan perlu memberi kebajikan kepada mereka.Siapalah kami..

Diri : Ehh, janganlah begitu… Bekerjalah dengan saya.

Iman : Buanglah pekerja itu… Mereka meminta-minta dari tuan. Tuan perlu berhabis jutaan ringgit untuk mereka. Sedangkan khidmat kami adalah percuma.

Diri : Aduh, mereka pekerja yang menggembirakan aku. Memang kamu percuma, tapi kamu kadang-kadang bising, ini tak boleh, itu tak boleh… Aku rimaslah…

Iman : (senyum sinis)… Maafkan kami tuan..kami minta diri dulu… Tak perlulah kami berkhidmat dengan tuan kalau begitu… Kalau tuan perlukan kami, kami sentiasa di sisi… Tuan jangan risau, kami maafkan tuan…

Diri : jangan pergi.. Aku sanggup pecat En Dosa dan ahli jawatankuasanya, vcd, majalah yang melalaikan, dan sebagainya…

Iman : Tuan betul-betul sanggup?

Diri : Ya, aku kelam kabut sekarang… Tak tenang, management berterabur…

Iman : Alhamdulillah… kami free of charge… Tuan takkan rugi, sebaliknya tuan beruntung besar… Silap hari bulan, CEO kita; Allah SWT kita akan naikkan tuan ke pangkat yang lebih tinggi

Diri : Terima kasih… Panggillah ajk kamu bekerja semula. En Iman, saya akan jaga kebajikan kamu, panggillah En ma’thurat, En Zikir, En Solat,dan semua ahli jabatan kamu ya?

Iman : Alhamdulillah. Moga keuntungan tuan bergada-ganda tahun ini dan seterusnya

Diri : Jazakallahu khairan kathiran…



Demikianlah analogi “syarikat” dalam diri kita. Kitalah bos dalam syarikat kita. Jabatan dalam diri kita hanya ada dua; Jabatan Iman dan jabatan dosa. Kitalah yang perlu mengurus sebaik mungkin pekerja-pekerja kita. Memang susah untuk kita memenuhi setiap kehendak pekerja kita, memang susah untuk memastikan pekerja kita berbaik. Kerana antara iman dan yang dosa tidak mungkin bercampur. Bagai air sungai yang jernih, dimasukkan ke dalam gelas, segar dan nyaman air itu… Namun apabila bercampur dengan lumut, selut dan kekotoran lain, maka begitu sukarlah unutk mebersihkan kembali. Begitu juga dengan pekerja kita, andai terlalu ‘diternak’ satu jabatan, maka jabatan lain akan terpinggir.




Selamat bermujahadah!

p/s: Nicely created with creativity unleash the potential. Credit for anak singa. :D

Dialog ini adalah hasil dr blog ukhti Sarah [Wardatul-Syauki]
Semoga kita sama2 dpt jana lebih bnyak profit tahun nie..
InsyaAllah..
--- Islam itu Indah ---
Lesson 4 today : Berhati2 bila berkata..
Adeyh..
Terlajak kata xdpat di undur atau di "delete"
sesungguhnya memang sy xpatut ckp mcm tue..
[sorry kpd org2 yg mendengar kata2 sy itu dan kpd diri sy sendiri ]
--- Pesanan utk diri saya dan anda yg membaca ;) ---
Rasulullah bersabda:
“Barang siapa beriman kepada Allah dan hari akhir maka hendaklah ia berkata yang baik atau diam.”
(HR. Al-Imam Al-Bukhari hadits no. 6089 dan Al-Imam Muslim hadits no. 46 dari Abu Hurairah)

Selasa, Ogos 07, 2007

(^-^ !!) Wawasan Desa / Desa Wawasan

Alhamdulillah..
Selamat smpai di MMU kembali...
setiap pertemuan pasti ada perpisahan..
Akhirnya Wawasan Desa telah pun berakhir..
Kampung Gadek tempat sy ber"wawasan desa"



~ 4 Beradik... ~

dr kiri --> along(asyikin),angah(aqidah),atih(adawiyah),adik(anisah)


~ emak angkat,ayah angkat ,anisah dan angah(aqidah) ~


~ Kenangan Wawasan Desa IPT ~

~ Mari makan ice-cream =) ~


~ Anisah ini sungguh xtive..

smpai tak terkawal dibuatnye.. hi3..





~ Anisah, anisah...

mcm2 gelagat nye..

~ Di bawah pokok rambutan yg merah2~


~ Alhamdulillah, ade jugak teman utk berbual semasa di Wawasan Desa itu..

dr kiri --> saya, umi, farah, kak ziana...



~ bersama tika suka dan duka.. InsyaAllah..~

~ ina dan sy ~

~atas n bawah : gambar semasa di loji air...

Rasenye setakat itu shj yg ingin sy kongsikan..

Buat insan yg bergelar hamba

--- > diri sy dan kamu semua..

Hati2 bila berbicara...

jgn smpai buat org lain terasa.. Hu3

Mungkin lew ia nampak kelakar.. tp hakikat nye..

adeyh ..!! ia mengjengkelkan dan buat hilang mood org lain je..

Buat insan yg hidup dgn jenaka2 dan ketawa

--> Hati2 bila ketawa dan buat jenaka..

amboih.. seronok bergelak ketawa berdekah2..

smpai kalimah zikir Astaghfirullah pun dibuat mainan..

Hati2 kawan.. jgn la over the limit..

Memalukan diri sendiri sungguh... Hu3

~Minta maaf jika ada pihak yg terasa..~

Okeylah..

InsyaAllah hari ini sy akan berangkat pulang ...

berjumpe ngan keluarga tersayang..

Buat renungan kita bersama...


[FriendsterKit.com] Click here to get one

Jumaat, Ogos 03, 2007

Epy Olidys

Selamat bercuti mid-term break wahai rakan2 sekalian.. ;)
Dylo a.k.a Adilah sudeyh balik...

Sy sowang je la skrg yg tinggal kat dlm blik ini..
Kenape sy xbalik lagi?
Saya nk g Desa wawasan.. ke Wawasan Desa..
ape2 aje lew.. hi3

Semalam.. malam ituw..
Kami g MITC .. nk g konvo fest budak UTeM ..
Malam td nasyid...
Saujana dan Rabbani.. serta 3 kump. nasyid UTeM..

Adeyh.. Ponat sy berdiri dr pkul 9 smpai pkul 11 lebih..
Tp ape2 pun.. sy soronok dgn persembahan mereka..
Thanks farhana sebab sudi drive kite org ke sana..
Thanks juga pd kak girlz girlz :P a.k.a kak wanie sebab sudi ajk sy..

**********


[terdetik dlm hati..
jika diri mampu berdiri hampir 3 jam krn nasyid itu..
Tetapi
kenapakah diri ini tidak mampu berdiri menyembah Khaliq-Ku
selama itu.. ]


***********
Ya Allah ,
kurniakanlah kami lisan yang lembut basah mengingati dan menyebut Mu...
Aminn


.........Buat renungan diri ini dan juga kalian semua............


Okeylah sy nk berangkat dahulu..
blum packing bju lagi nie.. wuhu..


Buat semua...

InsyaAllah..

~ Ya Allah, letakkanlah dunia di tangan ku tetapi bukan di hati ku ~

p/s : Skrg saya sudah tahu bilakah tarikh lahir sy dlm Tahun Hijrah..

You entered: 18 / 10 / 1988
The conversion result is: Tuesday 7 Raby` al-awal 1409 A.H. *
*There is a small probability of one day error.

Saya lahir 7 Rabi'ul Awal 1409 Hijrah.. =)

Anda??

Jika anda juga ingin tahu..

CLICK HERE

k .. Selamat bercuti..

^-^

Rabu, Ogos 01, 2007

Selamat Ulang Tahun ke-18 ,my dear SHAH PEKAN

SHAH PEKAN..
ade je yg tak pernah dgr nama itu..
hehe..it's normal la kan..
Sekolah ini bukan lew femes pun..
tapi ape2 pun...
u always in my heart...
Alhamdulillah, hari genaplah Shah Pekan berumur 18 tahun.
thanks a--ad ingatkan.. he3..
bukan hampir terlupa..
bru teringat hu3
Semoga bumi SHAH trus dirahmati oleh-Nya
Dijauhkan dari segala perkara yang tidak baik
Dan dilimpahkan dgn kejayaan yg trus menerus...
InsyaAllah..
****************************

pesanan buat adik2 shahian:-

Hormati guru2, sayangi sekolah kita..

All the best 4 PMR and SPM candidates

******************************************

pesanan buat kwan2 yg dah tinggalkn SHAH :-

Jaga nama baik skolah kita k..

[teringat kat ikrar itu.. "Menjaga nama baik sek. kami....." ^-^ ]

------> Jalan Batu Balek,26600 Pekan
***************************************

~di dewan ni la.. Kami bertempur :P~
Alhamdulillah candidates SPM05 mengukir sejarah di bumi SHAH..
We Did It.. !!!
Thank You Allah for this precious present...
Thank you to0 to all our beloved teachers for your endless support..
Jasamu ku kenang..
4 my friends.. SPM 05...
I'am proud and glad to have all of u in my life..
May Allah always and always bless this friendship..
HAPPY FRIENDSHIP DAY...

~Anjung Ilmu~
Tempat nk tunggu msuk exam...
tmpat nk tunggu bas BEE HUAT :P jugak..

~Bengkel KH in memories... ~
teringat pada cikgu Nora....
Cikgu KH time form 3..

~ "Beratur sume.."~
Nie la tmpat perhimpunan kami..
SHAHIAN2 sume..
Saya sgt rindu pd cikgu2 SHAH PEKAN...
cikgu account sy ---> Cikgu Salina [merangkap AA*Academic Advisor sy time SPM dlu]
cikgu kimia sy ----> Cikgu Saa.. [cikgu yg uruskan PiSSA... thanks cikgu.. sorry sy xdpt apa yg dikehendaki...
cikgu english sy ---> Teacher Nani[Merangkap sy nye mentor] , Miss Ann
cikgu sejarah saya ---> Cikgu Suhailah..[mentor time form 2 ataupun 3 class amal]
cikgu arab saya --->Ustazah siti Aisyah..Ustazah farihah.
cikgu Wan [yg suke buat lwak tue.. he3]
[lawak2 cikgu sy msih ingat smpai skrg.. kih kih][cikgu add Math]
cikgu yg ajar sy fizik.. xingat lew..sory cikgu..
cikgu Hamdan.. ajar Modern Math
Cikgu Shauqi... [ehem3.. yg ajar sy modern math jugak.. hi3]
Ustaz Hassan dan Ustaz Jalalin dan Ustaz Suhaimi..
cikgu Jamsari,cikgu lela Murad..
cikgu Lela..
Sir Amin..
cikgu Sahuddin [yg slalu confius antara sy ngan Noreha.. dr form 1 lagi.. cikgu asyik slah match name ngan org.. hu3...
smpai satu saat tue.. "adeyh"... adeke cikgu g suggest nama sy utk bersyair.. huhu3 walhal.. nama yg spatutnye Noreha..
adeyh.. malu sungguh sy ketika itu.. wuhu...]
cikgu Rosli [ajar math time form 3... ] beshnye dpt adiah time tue.. :P[dr dlu sy nk tnye cikgu..cikgu ade sedara x kat Temerloh??]
tidak dilupakan.. Cikgu Mazlan [ ketua rumah sukan Murad time form 5]
[cikgu.. ape sudeyh jd dgn Murad eh?? ]
ROhana sensei??
huhu3.. mne la sy bley lupe..
Sy jugak rindu pd Ustazah Faiezah... apa khabar ye ustazah?? sudah ada brape baby??
hehe..
Kak Amnah... yg selalu menjaga ASPURI tue.. hehe..
dan sume warga SHAH..
buat tatapan semua...
Sajak - Guru Oh Guru
BERBURU ke padang datar
Dapat rusa belang kaki
Berguru kepala ajar
Ibarat bunga kembang tak jadi
Dialah pemberi paling setia
Tiap akar ilmu miliknya
Pelita dan lampu segala
Untuk manusia sebelum jadi dewasa.
Dialah ibu dialah bapa juga sahabat
Alur kesetiaan mengalirkan nasihat
Pemimpin yang ditauliahkan segala umat
Seribu tahun katanya menjadi hikmat.

Jika hari ini seorang
Perdana Menteri berkuasa
Jika hari ini seorang
Raja menaiki takhta
Jika hari ini seorang
Presiden sebuah negara
Jika hari ini seorang ulama yang mulia
Jika hari ini
seorang peguam menang bicara
Jika hari ini seorang penulis terkemuka
Jika hari ini siapa sahaja menjadi dewasa
;Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa
Dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca.
Di mana-mana dia berdiri di muka muridnya
Di sebuah sekolah mewah di Ibu Kota
Di bangunan tua sekolah
Dia adalah guru mewakili seribu buku;
Semakin terpencil duduknya di ceruk desa
Semakin bererti tugasnya kepada negara.
Jadilah apa pun pada akhir kehidupanmu, guruku
Budi yang diapungkan di dulangi ilmu
Panggilan keramat "cikgu" kekal terpahat
Menjadi kenangan ke akhir hayat.

USMAN AWANG1979

`kenangan SHAH PEKAN`

Allah knows.. =)

:) Everything in Allah's counts ....






***************************



When you feel all alone in this world
And there’s nobody to count your tears
Just remember, no matter where you are
Allah knows
Allah knows

When you carrying a monster load
And you wonder how far you can go
With every step on that road that you take
Allah knows
Allah knows




CHORUS


No matter what, inside or out
There's one thing of which there’s no doubt
Allah knows
Allah knows

And whatever lies in the heavens and the earth
Every star in this whole universe
Allah knows
Allah knows


When you find that special someone
Feel your whole life has barely begun
You can walk on the moon, shout it to everyone
Allah knows
Allah knows



When you gaze with love in your eyes
Catch a glimpse of paradise
And you see your child take the first breath of life
Allah knows
Allah knows



CHORUS

When you lose someone close to your heart
See your whole world fall apart
And you try to go on but it seems so hard
Allah knows
Allah knows


You see we all have a path to choose
Through the valleys and hills we go
With the ups and the downs, never fret never frown ;)
Allah knows
Allah knows


CHORUS (x2) BRIDGE:

Every grain of sand,
In every desert land,
He knows.
Every shade of palm,
Every closed hand,
He knows.
Every sparkling tear,
On every eyelash,
He knows.
Every thought I have,
And every word I share,
He knows.
Allah knows.