Khamis, November 19, 2009

Syafakallah/Syafakillah Syifaan Ajilan


Sejak kebelakangan ini, bertambah ramai sahabat yang diuji dengan ujian kesihatan..


"Syafakillah syifaan ajilan, syifaan la yughadiru ba'dahu saqaman"1.
"semoga Allah menyembuhkanmu secepatnya, dengan kesembuhan yang tiada sakit selepasnya."

(doa ini saya belajar dari watak Fahri dalam novel AAC ..)






Pelbagai perkara yang tak terduga berlaku dalam hidup kita. Ianya meniti dari tiap saat dan minit yang berlaku sama ada kita sedari atau tidak. Kesakitan dan kematian yang menjengah hadir tanpa di undang dan tidak terduga. Dalam sehari pelbagai berita yang kita terima yang mengembirakan dan tidak kurang yang menyedihkan.


Sakit atau musibah yang datang adakalanya ringan dan ada masanya berat. Bergantung kepada kekuatan diri individu. Sebagai ujian dari Allah mengikut kemampuan kita. Kesakitan dan musibah juga dianggap sebagai kaffarah terhadap dosa - dosa yang telah dilakukan. Sahabat nabi amat risau jika tidak sakit kerana bimbang Allah tidak kasihkan mereka. Tetapi, kita hari ini sebolehnya menolak kesakitan dan musibah yang datang. Mudahnya kita mengeluh, berputus asa, bersedih yang keterlaluan dan lain -lain lagi.


Datangnya sakit atau musibah lebih mendekatkan kita kepada Allah. Pada waktu itulah kita ingat Allah. Menyebut -nyebut namanya. Kerap berdoa kepada Nya. Maka di sinilah perlunya syukur atas nikmat kesihatan yang Allah berikan. Syukur itu diterjemahkan melalui penambahan amal ibadah serta perkara - perkara yang diredhaiNya.


Kita telah diajar untuk mengamalkan doa untuk kesihatan iaitu: :
"Ya Allah sihatkanlah penglihatanku, pendengaranku dan tubuh badanku..."

sumber: http://tintanusaybah.blogspot.com/

------------
Ingat lagi waktu sem lepas, 1 rumah kami (rumah sewa di MMU) diuji dengan demam panas..
seorang demi seorang
Allahu Akhbar.. mcm klinik jugalah rumah kami.. penuh dengan ubat-ubat..

Saat itu, zikirnya hanya Allah..
Kerinduan pada emak, usah dikata.. (anak manja..hu3..)
Tapi Alhamdulillah,di rumah kami ada "ibu yang penyayang"
erk.. tekalah siapalah..? :D
-------------

4 comments:

myra_mei berkata...

Hakikatnya,
Allah mengajar erti sebuah kematangan & kedewasaan di kala kita ditimpa seribu macam ujian..
Alhamdullilah...

Teka teki 2..
Saye tau!..Saye tau!..
kih kih kih ...
Mesti kakak plg mature & bnyk cakap dlm umah 2 kan???
hehehe...
Kak Wani!hahaha...


ibu penyayang???
emm...ade la gaye ckit!!
ngeh ngeh ngeh...

cahaya berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
cahaya berkata...

Benarlah,adikku.. =)

Bila kita melihat sesuatu yang terjadi dengan kaca mata "ISLAM" dan "IMAN", kita melihat semuanya adalah kebaikan.. ^_^

Nabi SAW bersabda bermaksud:
“Tidak ada sesuatu menimpa seseorang Islam sama ada
kepenatan,
kesakitan,
kesusahan memikirkan perkara yang akan datang,
kedukaan,
sesuatu yang menyakiti,
atau kesusahan mengingatkan apa yang berlaku
sehinggakan tikaman duri mencucuknya
melainkan Allah hapuskan dengan sebabnya,
sebahagian dari dosanya.”
(Hadis riwayat Abu Sa’id al-Khudri dan Abu Hurairah)

Subhanallah, Islam ajar kita untuk jadi sangat positive... ^_^

---------------------
ps:
:D untuk jwpn teka teki ituw..
kakak plg mature & bnyk cakap dlm umah..
memang Kak Wani! hehe :P

tp..
alamak,
ingatkan myra nak jwab "akak"..
haha..:P
[memang xda gaya pun, tp gaya seorang anak yang nakal ada la.. ^_^)

hehe..
main je..
mungkin kot sis wani..:D
tp mcm ibu tiri skit arr..
haha.. :D

~~siaplah akak kalau kak wani baca komen ni.. :P

Jual Akun Twitter berkata...

syukron yo