Ahad, Januari 30, 2011

" Kami mendoakan kejayaan intifadha rakyat Mesir"

Berita dari media yang berbeza..
dan nyatakan pendapat kalian...
-------
Doakan sahabat-sahabat kita di Mesir..
sekarang ini undang-undang darurat dan Mesir dibawah pemerintahan tentera.
para mahasiswa disana tidak dibenarkan untuk keluar rumah..
-------
[HARAKAH DAILY]
KUALA LUMPUR, 29 Jan: PAS meminta pemerintahan BN segera membuka ruang demokrasi yang adil di Malaysia dengan membebaskan SPR dan media daripada cengkaman parti pemerintah seterusnya bersedia untuk berhadapan dengan Pakatan Rakyat di padang yang sama rata.

"Kita tidak mahu situasi tegang sedemikian (di Mesir dan Tunisia sekarang) berlaku di negara ini," kata Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dalam kenyataannya bagi mengulas apa yang berlaku di Tunisia dan Mesir sekarang.

"Tetapi dunia membuktikan ketegangan di antara rakyat dan pemerintah itu berpunca daripada sikap pemerintah itu sendiri," kata Abdul Hadi.

Rentetan dari perkembangan kebangkitan kuasa rakyat di Asia Barat secara umumnya dan di Mesir khususnya di waktu ini, Parti Islam SeMalaysia (PAS) mendesak semua kerajaan yang memerintah di waktu ini di Asia Barat agar segera menghentikan segala bentuk tindakan ganas kepada rakyat mereka sendiri yang terlibat dengan perhimpunan tunjuk perasaan.

Di Mesir, katanya, umum mengetahui bahawa demokrasi telah dicabul teruk dan pentadbiran Presiden Hosni Mubarak mesti bertanggungjawab terhadap pencabulan tersebut dan bersedia berhadapan dengan desakan rakyat supaya beliau meletakkan jawatan.

"Bagi pihak PAS, kami menyatakan solidariti bersama dengan rakyat Mesir yang bangkit menuntut keadilan setelah sekian lama berada dalam penindasan. Kami mendoakan kejayaan intifadha rakyat Mesir yang belum pernah disaksikan dalam sejarah Mesir moden ini.

"PAS juga mendesak supaya dibebaskan segera kesemua tahanan politik yang telah dipenjarakan sejak sekian lama di Mesir yang dihukum menerusi perbicaraan yang tidak adil," katanya.

Katanya, dunia khususnya OIC dan PBB didesak supaya memberikan tekanan kepada Presiden Hosni Mubarak dan kerajaannya yang telah melanggar hak asasi manusia apabila telah menyebabkan kecederaan kepada lebih seribu rakyat Mesir yang berhimpun dan juga lapan daripadanya yang terkorban.

"Penyelesaian terhadap kemelut ini boleh berlaku dengan dibukanya pintu demokrasi yang tulen dan diadakan pilihanraya yang telus di Mesir," katanya.

Kepada kerajaan Barisan Nasional di Malaysia, perlu diperingatkan supaya mengambil iktibar terhadap apa yang berlaku di Tunisia dan Mesir pada hari ini.

Apabila pemerintah mencabul amalan demokrasi, menyeleweng kewangan negara dan bersifat zalim terhadap rakyat, maka kebangkitan rakyat tidak dapat dibendung lagi.

Maka pemerintahan BN, katanya, perlu segera membuka ruang demokrasi yang adil di Malaysia dengan membebaskan SPR dan media daripada cengkaman parti pemerintah seterusnya bersedia untuk berhadapan dengan Pakatan Rakyat di padang yang sama rata.

"Kita tidak mahu situasi tegang sedemikian berlaku di negara ini. Tetapi dunia membuktikan ketegangan di antara rakyat dan pemerintah itu berpunca daripada sikap pemerintah itu sendiri," katanya.
---------------
[UTUSAN]
KAHERAH 29 Jan. - Beribu-ribu penunjuk perasaan antikerajaan kembali membanjiri jalan-jalan di tengah ibu negara Mesir ini hari ini, melaungkan slogan mengutuk Presiden Hosni Mubarak dan menyerang polis, hanya beberapa jam selepas beliau memecat Kabinet dan menjanjikan pembaharuan tetapi enggan meletakkan jawatan.

Tindakan penunjuk perasaan memenuhi Dataran Tahrir, tengah Kaherah dan bertempur dengan polis buat hari kelima berturut-turut menunjukkan ucapan Mubarak di televisyen sejurus selepas tengah malam tadi gagal meredakan kemarahan rakyat yang sudah bosan dengan pemerintahan autokratik beliau serta kemiskinan, pengangguran dan rasuah di negara ini.

Mubarak, 82, tampil di kaca televisyen selepas beliau mengerahkan askar dan kereta kebal ke ibu negara ini dan beberapa bandar lain dalam usaha untuk membendung ledakan protes jalanan menentang pemerintahannya selama 30 tahun.

Beberapa kereta kebal ditempatkan di Dataran Tahrir tetapi askar tidak campur tangan dalam protes di situ hari ini.

Penunjuk perasaan membaling batu ke arah polis yang cuba masuk ke dataran itu dan mereka membalas dengan tembakan gas pemedih mata dan peluru getah.

"Apa yang kami mahu ialah Mubarak dan bukan sahaja kerajaannya meletakkan jawatan," kata seorang penunjuk perasaan, Mohammed Mahmoud.

Sumber perubatan dan keselamatan berkata, 35 orang terbunuh sejak protes meletus pada Selasa lalu, termasuk 10 anggota polis, manakala 1,500 penduduk awam dan 1,000 anggota polis cedera.

Beberapa bahagian Kaherah kelihatan seperti zon perang, dengan sampah sarap bertaburan di jalan raya dan asap serta bau gas pemedih mata memenuhi udara.

Mubarak menyeru dialog di peringkat kebangsaan dilancarkan bagi mencegah kekacauan berterusan selepas penunjuk perasaan semalam membakar ibu pejabat parti politik beliau di tebing Sungai Nil serta banyak bangunan lain.

"Bukan dengan membakar dan menyerang harta milik persendirian dan awam kita mencapai aspirasi Mesir dan anak watannya, tetapi aspirasi itu akan dicapai menerusi dialog, kesedaran dan usaha," kata Mubarak dalam ucapan di televisyen, penampilan pertama beliau di mata umum sejak protes bermula pada Selasa lalu.

Kekacauan yang belum pernah berlaku sebelum ini mencetuskan gelombang kejutan di seluruh Asia Barat, di mana pemimpin autokratik lain mungkin dicabar dan turut menyebabkan kejatuhan pasaran kewangan global semalam. - Reuters/Agensi

0 comments: